Скандальне Євангеліє або благословенне марнотратство - Дабар - біблійний курс в Україні
7 листопада Лк 16, 1-8
Того часу Ісус сказав до своїх учнів: «Був один багатий чоловік, котрий мав управителя, якого звинуватили, нібито він розтрачує його майно. Покликавши його, сказав йому: “Що це я чую про тебе? Дай звіт за своє управління, бо більше не зможеш керувати”. Став міркувати собі управитель: “Що маю робити, адже мій пан позбавляє мене управління? Копати не маю сили, жебракувати соромлюся. Знаю, що зроблю, щоб, коли буду усунений від управління, прийняли мене до своїх домів”. І, покликавши кожного з боржників свого пана, запитав першого: “Скільки винен ти моєму панові?” Той відповів: “Сто мірок олії”. І сказав він йому: “Візьми свою розписку, швидко сідай і напиши: п’ятдесят”. Потім запитав другого: “А ти скільки винен?” Той відказав: “Сто мірок пшениці”. Каже йому: “Візьми свою розписку й напиши: вісімдесят”. І похвалив пан нечесного управителя, бо той мудро вчинив. Адже сини цього світу мудріші від синів світла у своєму роді.
Це Євангеліє абсолютно неперетравне, якщо розуміти його буквально. Останні слова викликають бунт і нерозуміння “І похвалив пан нечесного управителя”. Чому пан хвалить нечестивого управителя? Він же розтрачував панське майно іще більше. Мали би радіти боржники, а не пан? Нелогічно.
Важливо пам’ятати, що Ісус в своїх притчах завжди говорить про Бога, про Боже Царство. Отож, зробимо припущення, що багатий чоловік це Бог. Хто тоді управитель? Може Церква?
Чи не ображаємо Церкву, адже про управителя було сказано, що він розтрачував майно господаря? Але якщо подивитися, наприклад, на Євхаристію з точки зору розтрати, чи не видається Вам, що давати грішним людям Тіло Христове, зважаючи на те, що більшість просто не заморочується, що це найбільша святиня і приймають хлібець автоматично, звично схиляються на коліна, роблять поважний вираз обличчя, але все одно не усвідомлюють що це… Чи не є це розтратою? Навіщо в таїнстві сповіді знову і знову розтрачувати Боже милосердя, прощаючи гріхи людині, яка знову згрішить так само, в той самий день? Це також розтрата.
Отож, Церква це управитель, який розтрачує господарське (Боже) майно і щоби отримати прощення пана, управитель розтрачує ще більше: милосердя, Божої святині, дарів і цим слідує за Богом. Адже Сам Бог вклав в кожного нікчемного грішника неймовірний потенціал Божих дарів, талантів, більшість з яких людина так і не розкриє, не розвине, не реалізує в Божому руслі… Чи не є Бог в цьому марнотратним?
А чи не звикли ми засуджувати марнотрантство в принципі? Хвалити чесноти помірності, поміркованості, економності… Чи не говоримо ми “моя зарплата не резинова”, ” знай межу/міру”, ” не будь марнотратним”. Я не говорю зараз про бездумне використання ресурсів, але про поставу людини, яка сама себе дуже звузила. Все в нашому житті кричить про нашу обмеженість і закликає до майже скупості у всьому. В тому числі в емоціях, почуттях, щедрості, довіри до Бога. Натомість не так робить Бог і Церква, і ті люди, які, вповні слідуючи за Богом, врешті приходили до напрочуд марнотратного моменту: “Продай все що маєш і йди за Мною”.
Останні коментарі