Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Перейдіть догори

Догори

Як розуміти слова Ісуса про розлучення? - Дабар - біблійний курс

Як розуміти слова Ісуса про розлучення?
Роман Лаба OSPPE

Фарисеї підійшли до Ісуса і, спокушаючи Його, запитали: «Чи можна чоловікові відпустити свою жінку з якої-будь причини?» Він відповів їм: «Хіба ви не читали, що Творець від початку створив їх чоловіком і жінкою, і мовив: „Тому покине чоловік батька й матір і пристане до своєї жінки, і будуть вони двоє одним тілом”, так що вони не будуть більше двоє, лиш одне тіло. Що, отже, Бог получив, людина хай не розлучає». Кажуть вони до Нього: «Чому ж тоді Мойсей звелів дати розвідний лист і відпустити її?» А Він сказав їм: «Задля жорстокости сердець ваших Мойсей дозволив вам відпускати жінок ваших; спочатку ж не було так. А Я кажу вам: Хто відпускає свою жінку – за винятком розпусти – і ожениться з іншою, той чинить перелюб; і хто ожениться з розвідкою, чинить перелюб». Кажуть до Нього учні: «Коли така справа чоловіка з жінкою, то ліпше не женитись». Він же відповів їм: «Не всі це слово розуміють, а ті лише, кому дано. Бувають-бо скопці, що з матернього лона такими народились; бувають і скопці, що їх люди оскопили; бувають і скопці, що самі себе оскопили задля небесного царства.
Хто може збагнути, нехай збагне».

Мт 19, 3-12

Катехиза Ісуса щодо подружжя ясна: Бог від початку покликав подружжя до єдності. Чому це так важливо? Бо кожна родина є живим, видимим свідченням Пресвятої Трійці — спільноти любові, яка є в Богові. Саме тому єдність подружжя є першою ціллю лукавого. Розлучення ніколи не було в Божому плані, це не є Його «запасний варіант». Згідно зі словами цього уривка, не перелюб може бути причиною розлучення, а навпаки, розлучення стає причиною перелюбу: А Я кажу вам: хто відпускає свою жінку — за винятком розпусти — і ожениться з іншою, той чинить перелюб; і хто ожениться з розвідною, чинить перелюб».

Ісус не міг погодитися на «розлучення» після того, як сам його розкритикував, тому важливо добре розуміти цей фрагмент, а також подібний до нього уривок із Мт 5, 31-32. Грецьке слово порнея означає в цьому фрагменті не подружню зраду, а відносини, які згідно з правом не можуть вважатися за подружжя. Кажучи мовою канонічного права, йдеться про недійсне подружжя, яке зовні виглядало б як дійсне.

Які саме зв’язки означало це слово, можемо прочитати в Книзі Левіт, у 18 розділі. Саме на ці тексти опирається Єрусалимський Собор, коли постановляє для християн з язичників: стримуватися від ідоложертвенного м’яса, крови, душенини та розпусти (порнея) (пор. Діян 15, 29). Звідки таке ствердження? Дуже просто: заборона споживати ідоложертвенне м’ясо знаходиться в Левіт 17, 7, душенини у Левіт 17, 15-16, крові – Левіт 17, 10-14, а отже, заборону перелюбу потрібно шукати також там, тобто в подальших текстах Книги Левіт.

Не будемо повністю наводити 18 розділу Книги Левіт, процитуймо лише декілька фрагментів:

Ніхто нехай не наближається ні до якої близької родички, щоб відкрити наготу її: Я — Господь. 7 Ні батька свого, ані матері своєї наготи не відкриватимеш; вона мати твоя, наготи її не смієш відкривати. 8 Наготи жінки батька твого не відкриватимеш: то батька твого нагота. 9 Наготи твоєї сестри, дочки твого батька, або дочки твоєї матері, що народилась удома чи поза ним, — не відкриватимеш їхньої наготи.

На мою думку, наведених текстів достатньо для розуміння, що слово порнея зовсім не означає «подружньої зради», лише не–Божі сексуальних зв’язки, наявність яких чинить подружжя недійсним. У таких випадках Господь говорить, що потрібно віддалити жінку, бо такі відносини не є подружжям, а отже, життя у таких відносинах уже є перелюбом!

 Ще один фрагмент проти розлучення серед християн: у Святому Письмі союз Бога з Ізраїлем порівнюється з подружжям, і хоча Ізраїль дуже часто зраджував Бога (пророки прирівнювали це до подружньої зради), Господь ніколи з ним не розлучився!!