Світло і пітьма - Дабар - біблійний курс в Україні
31 грудня
Пролог Євангеліє від Йоана
1 Споконвіку було Слово, і з Богом було Слово, і Слово було – Бог. 2 З Богом було воно споконвіку. 3 Ним постало все, і ніщо, що постало, не постало без нього. 4 У ньому було життя, і життя було – світло людей. 5 І світло світить у темряві, і не пойняла його темрява. 6 Був чоловік, посланий Богом, ім’я йому – Йоан. 7 Прийшов він свідком – свідчити світло, щоб усі з-за нього увірували. 8 Не був він світло – був лише, щоб свідчити світло. 9 Справжнє то було світло – те, що просвітлює кожну людину. Воно прийшло у цей світ. 10 Було у світі, і світ ним виник -і світ не впізнав його. 11 Прийшло до своїх, – а свої його не прийняли. 12 Котрі ж прийняли його – тим дало право дітьми Божими стати, які в ім’я його вірують; 13 які не з крови, ані з тілесного бажання, ані з волі людської, лише – від Бога народилися. 14 І Слово стало тілом, і оселилося між нами, і ми славу його бачили – славу Єдинородного від Отця, благодаттю та істиною сповненого. 15 Свідчить про нього Йоан, і проголошує, промовляючи: «Ось той, про кого я говорив: Той, що йде за мною, існував передо мною, був раніше за мене.» 16 Від його повноти прийняли всі ми – благодать за благодать. 17 Закон бо був даний від Мойсея, благодать же й істина прийшла через Ісуса Христа. 18 Ніхто й ніколи Бога не бачив. Єдинородний Син, що в Отцевому лоні, – той об’явив.
Перші слова Євангелія – хрестоматійні, всі їх знаємо, але аж ніяк не розуміємо. З цього блаженного нерозуміння і почнемо. Наврядчи і нам вдасться пояснити, бо теж не розуміємо. Скажемо лишень, що в християнстві поважне місце займає поняття – тайна. Тайна Трійці, тайна Непорочного зачаття Марії та Ісуса. І ось ця – тайна Божого буття як буття Словом, логосом.
Зрозуміти цієї незбагенності не зможемо, але певні насущні поради винести – так. Якщо світ постав Словом – то і світ моєї душі потребує Слова для його становлення, упорядкування. І не кажіть, що в “моїй душі такий хаос, що аж руки опускаються”. У Бога є досвід творити щось з хаосу – перегляньте перший розділ книги Буття.
Бог є Словом, а отже критерієм того чи маю Бога в серці – подивитися на свої відносини зі Словом, Писанням.
“3 Ним постало все, і ніщо, що постало, не постало без нього”. А що робити з гріхом, злом насиллям? Воно теж постало! Без цього зла не можливо уявити існування людства. Виходить зло також постало Ним, Словом? Чи можливе таке формулювання Євангелія радше має натякнути нам, що всіляке зло, звісно, не створене Словом, так насправді “не повстало”. Не хочу сказати “не існує”, заплющіть очі, проводьте сеанси автотренінгу… Ні, можливо іде мова про те, що в Божому розумінні Буття цих речей не існує, їм немає місця. Можливо цим формулюванням ми запрошені до того, щоби боротися з нашим смиренням у сприйнятті існуючого зла. Не треба миритися з його існуванням, не давайте йому місця навіть в думках. Бог цими словами “3 Ним постало все, і ніщо, що постало, не постало без нього” прирікає зло на небуття. Амінь.
“У ньому було життя, і життя було – світло людей”. Просто. Життя в Дусі Святому – це наше світло, якщо так не живемо – ходимо в темряві.
“І світло світить у темряві, і не пойняла його темрява”. Фізики нам кажуть, що темряви немає, що це категорія відношення до світла, тобто відсутність світла. Але Євангеліє нам формулює по-іншому. Реалістично. Темрява існує, вона намагається “пойняти” світло, пожерти його. Світло зусибіч оточене темрявою, але вона “НЕ пойняла” його. Євангеліє не малює нам райдужних перспектив залитих самим лише світлом.
Нас чекає боротьба з темрявою і буття в світлі.
Дієслово “пойняла” (темрява) дослівно має ряд перекладів: “хапати”, “захоплювати”, але також “набувати”, “примирювати”, “брати до себе”, “укорінюватися”. Тобто тактика темряви по відношенню людини не лише проста, агресивна. Тут є місце хитрощам, вдаваним замиренням, підкупам, але варто пам’ятати, що темрява хоче запустити в моїй душі глибоке коріння.
Останні коментарі