На початку… - Дабар - біблійний курс в Україні
04 січня 2015
Йоан 1, 1-18
«Споконвіку було Слово, і з Богом було Слово, і Слово було – Бог. 2 З Богом було воно споконвіку. 3 Ним постало все, і ніщо, що постало, не постало без нього. 4 У ньому було життя, і життя було – світло людей. 5 І світло світить у темряві, і не пойняла його темрява. 6 Був чоловік, посланий Богом, ім’я йому – Йоан. 7 Прийшов він свідком – свідчити світло, щоб усі з-за нього увірували. 8 Не був він світло – був лише, щоб свідчити світло. 9 Справжнє то було світло – те, що просвітлює кожну людину. Воно прийшло у цей світ. 10 Було у світі, і світ ним виник -і світ не впізнав його. 11 Прийшло до своїх, – а свої його не прийняли. 12 Котрі ж прийняли його – тим дало право дітьми Божими стати, які а ім’я його вірують; 13 які не з крови, ані з тілесного бажання, ані з волі людської, лише – від Бога народилися. 14 І Слово стало тілом, і оселилося між нами, і ми славу його бачили – славу Єдинородного від Отця, благодаттю та істиною сповненого. 15 Свідчить про нього Йоан, і проголошує, промовляючи: «Ось той, про кого я говорив: Той, що йде за мною, існував передо мною, був раніше за мене.» 16 Від його повноти прийняли всі ми – благодать за благодать. 17 Закон бо був даний від Мойсея, благодать же й істина прийшла через Ісуса Христа. 18 Ніхто й ніколи Бога не бачив. Єдинородний Син, що в Отцевому лоні, – той об’явив.
У першу неділю нового року Церква подає нам до роздумів пролог Євангелії від Йоана. Святий апостол Йоан розпочинає свою Євангелію тими ж словами, якими починається вся Біблія: єврейською «берешіт», грецькою «ен архе», українською «на початку» (дослівно «в початку»). «На початку сотворив Бог…» (Бут 1, 1). «Споконвіку (на початку) було Слово… Слово було – Бог» (Йо 1, 1). Показуючи таким чином, що прихід у світ Ісуса було наче нове створення, бо «… коли хтось у Христі, той – нове створіння. Старе минуло, настало нове» (2 Кор 5, 17). А на початку нового року, як і всього створіння має бути Бог.
«Чому Йоан не сказав «на початку був Син», але – «Слово»? Слухай. … Для того назвав Його «Словом», щоб ти знав, що як слово народжується від безпристрасного розуму, так і Він народжується від Отця безпристрасно. Іще: назвав Його «Словом» тому, що Він сповістив нам про властивості Отця, подібно як і всяке слово появляє настрій розуму; а заразом і для того, щоб показати, що Він був співвічний Отцю» (Феофілакт Болгарський «Толкування на Євангеліє від Йоана»).
Далі пролог коротко змальовує в образах історію спасіння. Одним із цих образів є світло, істинне світло, що просвічує кожну людину. Грецьке слово «фотізо» означає «опромінювати, просвіщати; відкривати, являти; світити, сяяти». Тобто, іншими словами можемо сказати, що Христос – істинне світло, котре просвіщає та відкриває людину. Відкриває людині, хто вона є насправді, для чого вона прийшла на цей світ, для чого їй даний ще один рік життя. А щоб це зробити найкращим способом, то Христос не дав високі та точні інструкції з неба, як потрібно бути людиною, а сам нею став. Став людиною, щоб бути одним з нас. Тут Йоан використовує наступний образ: «розбив поміж нами свій намет» (грецьке слово «скеноо», котре перекладається як «оселилося» дослівно означає «оселитися або жити в наметі»). Для чого? Щоб бути одним з нас. «Глибинною причиною Втілення (Бога) є не людина, але Бог, воно міститься в Його пердвічному й невимовному бажанні стати Людиною й таким чином здійснити Богоявляння» (Павло Євдокімов «Жінка та спасіння світу»).
Пролог завершується кульмінацією, до якої все прямує: «Ніхто й ніколи Бога не бачив. Єдинородний Син, що в Отцевому лоні, – той об’явив». Таким чином на початку року маємо опис початку всього, що існує, а також і його мету – пізнання Бога через Ісуса Христа.
Це слово Церква подає кожної першої неділі року. Можу сьогодні запитати себе: чи дійсно Бог є початком усіх моїх діянь, прагнень та намірів? Чи те, що я планую зробити в цьому році прямує до пізнання Бога Отця через Його Сина Ісуса Христа?
Останні коментарі